Saturday, May 19, 2007

ادامه پارادوكس انرژي در سال 1386

دولت نهم در حالي دومين لايحه بودجه خود را به مجلس ارايه كرد كه هنوز نتوانسته بود پارادوكس انرژي را در كشور حل كند و به نظر مي رسد كه راه حل هاي ارايه شده تنها اثرات مقطعي داشته و دارند و حتي از تبصره 13 نيز در كوتاه مدت نتيجه اي حاصل نخواهد شد.
از يك سو شاهد كاهش توان صادراتي كشور و در نتيجه كاهش درامدهاي ارزي هستيم و از سوي ديگر يارانه هاي مختلف حامل هاي انرژي كشور را در گرداب مشكلات غرق خواهد كرد.
درحالي كه روند مصرف داخلي در كشور به صورت يك نواخت و فزاينده ادامه داشت است توليد نفت خام در كشور شاهد نواسانات جدي و نامتناسب بوده به گونه اي كه در مقاطعي از سالهاي گذشته (1981 تا 1991 ) شاهد كاهش شديد ميزان صادرات بوده ايم و اين كاهش در سالهاي بعد نتوانسته به حد قبل اين دوره بازگردد. به رغم افزايش دامنه صادراتي كشور در سالهاي بعد به نظر مي رسد اين فاصله در سالهاي اخير روند نزولي پيدا كرده است و در آينده اي نه چندان دور كشور براي حضور جدي در بازار جهاني نفت دچار مشكل خواهد شد.
اين درحالي است كه تاکنون بحث های بسیاری روی مصرف بنزین درکشور شده اما کسی به مصرف بالای گازوییل در کشور اشاره نمی کند و پیش بینی می شود چنانچه وضعیت کنونی ادامه یابد، مصرف گازوییل نیز بسیار نگران کننده شود.
وضعیت مصرف گازوییل در کشور به دلیل سیستم فرسوده حمل و نقل یا نیاز بالای نیروگاه‌ها در مقایسه با بنزین بسیار هشدار دهنده است به گونه ای که ایران به زودی به مصرف کننده بزرگ گازوییل تبدیل خواهد شد.