Monday, May 21, 2007

وزير كاشف و بسیج جهانی برای اکتشاف نفت در ایران

یکی از مشخصات ویژه وزیری هامانه وزیر نفت دولت نهم آن این است که بر اساس برنامه اعلام شده اش در زمان دریافت رای اعتماد از مجلس به گزارش عملکرد کرد پرداخته است.
نکته جالب در این میان آن است که اولویت اول آقای وزیر اکتشاف بود و در گزارش عملکرد نیز به این نکته توجه شده است.
اکتشاف در مرزها ، اکتشاف در لایه های زیرین میادین موجود ، اکتشاف نفت برای تولید، اکتشاف گاز برای تزریق، شناسایی کامل پتانسیل های نفت و گاز کشور و کمک به راه اندازی و تقویت پیمانکارها و مشاوران داخلی سرفصل های اعلام شده توسط وزیری هامانه بود.
البته در گزارش عملکرد به صورت تفکیک شده به هر یک از 6 سرفصل فوق اشاره نشده است اما به نوعی می توان آن ها را نشان سمت و سوی حرکت آقای وزیر دانست.
درحالی که کشورهای مختلف در صدد جذب منابع مالی برای طرح های کوچک خود هستند و حتی چالش های متفاوتی در مورد فعالیت های اکتشافی آنها در مناطق مختلف گزارش شده است ، ایران رسما طرح اکتشاف 17 بلوک اکتشافی خود را مطرح کرد.
این حرکت از دو جنبه قابل توجه بود. از یک سو با توجه به عدم حضور آمریکایی ها شرکت های دیگر فضای کاری مناسبی را به دست می آورند و از سوی دیگر با توجه به حجم بالای کار و احتمال موفقیت بالا به نظر می رسد که نرخ ریسک این طرح ه به شدت پایین است.
کمترین سرمایه‌گذاری برای انجام عملیات اکتشاف در این ۱۷ بلوک نفتی را ۴۵۰ میلیون یورو اعلام شده است.
البته به گفته محمود محدث، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران قیمت‌‌های متفاوتی برای خرید اسناد مناقصه 17 بلوک اکتشافی ارائه شده که بیشترین قیمت اسناد مناقصه 38 هزار یورو است.
سمینار معرفی 17 بلوک اکتشافی ایران 12 و 13 بهمن ماه در اتریش برپا شد و طی شانزدهم بهمن ماه تا 23 اسفند ماه شرکت ها به بازدید اطلاعات پرداختند برگزار شد.
پیشتر آخرین مهلت داده شده به شرکت های داخلی و خارجی برای خرید اسناد مناقصه 17 بلوک اکتشافی بیستم خرداد ماه (دهم ماه ژوئن) و ارائه پیشنهادهای فنی و مالی تا 30 خرداد ماه ( 20 ماه ژوئن) اعلام شده بود.