Wednesday, January 10, 2007

!!!!!!سرما بدون برنامه

روزهاي نخست زمستان شركت ملي گاز در اطلاعيه اعلام كرد روزانه در فصل پاييز حدود 412‌ميليون مترمكعب گاز در كشور مصرف ‌شد كه در مقايسه با سال گذشته كه حدودا 409‌ ميليون مترمكعب در زمان اوج مصرف در فصل زمستان بوده، افزايش چشمگيري داشته است. در حال حاضر هيچ مشكلي در تامين گاز وجود نداشته ولي مشتركان بايد در مصرف گاز طبيعي صرفه‌جويي كنند.
اين اطلاعيه هشداري بود براي بيان لزوم مقابله با بحراني كه به نظر مي رسد به زودي و در اوج فصل سرما دامنگير بسياري از شهروندان ايراني شود. يعني تجربه چند سال اخير تكرار مي شود.
در سالهاي گذشته نيز ماجراي ناتواني در تامين گاز مصرفي برخي شهرها در فصل سرد مسئولان گاز كشور را با چالش هاي جدي مواجه كرد به گونه اي كه با تاكيد هاي مكرر مقامات در پاييز هر سال شاهد مشكلاتي در اين زمينه در فصل زمستان بوديم.
در حال حاضر مصرف گاز در كشور در چهارگروه خانگي، تجاري، نيروگاه و صنايع تقسيم بندي مي شود كه مصرف خانگي اولويت نخست را دارد و تا حد امكان اجازه بروز مشكل در مورد آن داده نمي شود.
براساس آخرين امار ارايه شده توسط شركت ملي گاز ايران مصرف كل گاز در بخش‌هاي مختلف خانگي، تجاري، نيروگاه و صنايع دو هزار و 245 ميليون متر مكعب (متوسط مصرف روزانه 320.7) بود كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش 428 ميليون متر مكعبي مصرف را نشان مي‌دهد.
اين درحالي است كه كل گاز مصرف شده در هفته پاياني پاييز (25 آذر تا اول دي) در بخش‌هاي خانگي، تجاري، نيروگاه‌ها و صنايع دو هزار و 673 ميليون متر مكعب بوده كه از متوسط مصرف روزانه 381.8 ميليون متر مكعب خبر مي‌دهد.
مصرف گاز خانگي كشور در هفته آخر آذرماه دو هزار و 224 ميليون متر مكعب معادل متوسط مصرف روزانه 317.7 ميليون متر مكعب و اين در حالي است كه اين ميزان مصرف در هفته پيش از آن دو هزار و 186 ميليون متر مكعب بوده كه نشان از متوسط مصرف روزانه 312.2 ميليون متر مكعب داشته است.